Favorit från förr!

 Absolut javisstist

Ta en dag och riktigt lyssna på personer i din närhet, ganska snabbt kommer du lägga märke till verbala tics. Återkommande små ord som hela tiden upprepas i konversationen. Jag frågade några personer igår vad just dom hade för tics. Alla funderade en stund, sen fick jag ett ganska oväntat svar i stort sett från samtliga. Det visade sig att dom själva inte kunde komma på vad dom sa, men däremot på deras närstående blev det mycket lättare.



Människor med sjukdomen tourettes syndrom har en hel drös med verbala tics, som jag inte kommer skriva här då dom med största säkerhet är könsrelaterade.

Vanligt förekommande ord som jag stötte på var:


* Faktiskt

* Liksom

* Va? (trots att personen hörde vad man sa)

* Absolut

* Vettu

* Mmmm, mmm

* Javisst


Ordet "faktiskt" är för mig oftast negativt laddat. Tänk dig in i följande situation:

Lördag kväll – Du har ansträngt dig i köket hela dagen med att tillaga en trerätters middag. Dina vänner äter och dricker med stor aptit, flertalet av dom tar även påfyllning av varmrätten. Mätta magar som väntar på en skvätt kaffe sitter vad du tror nöjda fortfarande till bords.

Det är då den spontana frågan ställs:

-Smakade det bra?


Sällskapet svarar belåtet i kör:

-Ja, det var "FAKTISKT" jättegott.



Hur känns den? Vad hade dom för förväntningar? Ska dom få nåt kaffe överhuvudtaget?

Varje dag i ditt liv är unik, se till att ta vara på den!

Kommentarer
Postat av: Julle

svar:

Vad kul att du är med i Dagens blogg! Vinnaren/vinnarna utses imorgon (söndag).

Lycka till! :)

2012-04-20 @ 16:27:12
URL: http://juulle.se
Postat av: EMMAS!

SV: tackar :)

2012-04-20 @ 16:32:14
URL: http://eemma.se
Postat av: Julle

svar:

jaha, okej :)

2012-04-20 @ 16:37:31
URL: http://juulle.se
Postat av: Dessan :'3

sv: detta är ingen blogg för mig , sorry, hatar nästan allt om träning och hatar allt om sport :/

2012-04-20 @ 16:43:01
URL: http://gremlindessa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0