Det finns inga ursäkter - Bara ren ovilja

1. Jag har inte tid…

– Alla har tid. Dygnet har 24 timmar och den tiden finns för oss alla. Frågan är hur vi disponerar och prioriterar. Har du inte tid för träning idag, får du se till att ha tid att vara sjuk senare.

2. Jag tycker det är tråkigt…

– Det där sitter i huvudet. Oftast handlar det bara om fördomar. Jag brukar till exempel säga att golf är tråkigt, men jag har faktiskt aldrig prövat och förmodligen skulle jag tycka det var jättekul om jag gjorde det. Varför måste allt vara så kul, förresten? Att borsta tänderna är inte kul, men man gör det ändå. Samma inställning borde man ha när det gäller att röra på sig – gör det bara! Sedan kommer belöningen av bara farten, i form av endorfiner som gör oss glada.

3. Jag har inte råd…

– Visst, gymkort är dyra. Men man behöver inte gå på gym. Att jobba med kroppen är helt gratis och man kan göra det hemma, på gräsmattan, i parken eller var som helst. Det kräver lite mer fantasi, men köp (eller låna) en bok eller dvd så har du snart ett förråd av övningar.

4. Jag är för gammal, det är ingen idé …

– Det är aldrig för sent. Forskning visar att sextioplussare svarar enormt bra på exempelvis styrketräning – även om de aldrig gjort det förut. Men det är viktigt att träna för sin ålder. Är man fyrtio ska man inte träna som när man var tjugo. Man kan träna lika hårt, men man behöver lite längre startsträcka. Träna för din ålder så känner du dig ung!

5. Jag tränade jättemycket för några år sedan och har så bra grundkondition att jag inte behöver träna…

– Den som har tränat mycket förr har definitivt mycket tillgodo i form av ett muskelminne som gör att kroppen snabbt snappar upp vad det handlar om och tillgodogör sig träningen. Inkörssträckan blir kortare än för den som aldrig tränat. Men kondition är ändå alltid en färskvara som måste underhållas.

6. Jag har ingen att träna med…

– Det är alltid trevligt att ha sällskap, men det går inte att hänga upp sin träning på någon annan. Om du regelbundet går och tränar någonstans kommer du snart att ha fått nya kompisar att dela ditt intresse med. Träningssällskap är en bonus, men ingen nödvändighet. Tycker du det är tråkigt att träna med maskiner själv, så välj gruppträning istället.

7. Jag har för ont för att börja träna…

– När man har ont är det extra viktigt att inte sluta röra på sig. Man får förstås inte träna med fel belastning eller låta det gå för snabbt, men man måste pröva sig fram, gärna med hjälp av en sjukgymnast, och hitta en träning som man blir bättre av. Prova en lugnare träningsform, till exempel pilates eller core. Att röra på sig är aldrig farligt – tvärtom, numera skriver läkare ut motion på recept.

8. Jag ska gå ner tio kilo först, sedan ska jag börja träna…

– Är man inte så extremt överviktig att man inte kan röra sig, är det ingen ursäkt. De flesta överviktiga får bäst resultat i viktnedgången om de först börjar träna och sedan lägger om kosten. Att börja röra på sig – kanske bara genom promenader – sätter igång ämnesomsättningen och blodcirkulationen och är ett jättebra sätt att tappa kilon.

9. Jag ska visst börja träna, men inte förrän efter jul…

– Skippa alla jag ska…. Att säga att jag ska ta en powerwalk fyra gånger i veckan är inte värt någonting. Börja prata i presens: Jag TAR en powerwalk fyra gånger i veckan. Det handlar om mental träning, att börja se sig själv som någon som gör något NU. Om det sedan råkar bli bara två powerwalks någon vecka, så spelar det mindre roll – du är fortfarande en person som tränar fyra gånger i veckan.

(Källa: leva.nu) 


Varje dag i ditt liv är unik, se till att ta vara på den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0