Jag lyckades!

Igår var det då dags att bjuda på min utlovade 3-rätters middag. Något stressigt blev det emellanåt, då det var en hel del moment jag aldrig gjort tidigare. Fast jag tycker det är oehört kul att utmana mig själv lite i köket och prova lite nya kombinationer. För er som glömt vad det var som skulle lagas lägger jag återigen upp menyn:


Förrätten blev lite knep & knåp då det var ganska pilligt att få ihop knytena. Fyllningen bestod av:

* Kräftstjärtar
* Räkor
* Röd chili
* Vitlök
* Lite tomatpuré & hummerfond


Penslade knytena med rostade sesamfrö i smält smör. Resultatet blev väldigt gott, kanske inte hade varit helt fel med några droppar sötsur sås till. Nästa gång ska jag göra lite olika fyllningar för att förhöja smakupplevelsen.


Varmrätten kände jag mig mer hemma på, då det är svårt att misslyckas med oxfilé. Viktigt som många dock glömmer är att alltid låta köttet vila 10 min i foliepaket innan servering. Till köttet gjorde jag grillade fetaostfyllda paprikor som garnerades med färsk timjan. Serverades på en bädd av ruccolasallad.

Var lite stressigt med just grillmomentet då jag hade kantarellsås på spisen och grillen placerad i carporten. Grillade även lite färsk sparris som förkokades i ca 30 sekunder. Även dom hamnade i foliepaket tillsammans med lite riven parmesanost för att få lite mer smak.

Klyftpotatis är nog uppskattat av dom flesta så det kändes som ett givet val. Blandade upp med broccoli - squash - lök och lite färsk timjan. Stort tack till Mita som plockade gula kantareller till den härligt krämiga såsen.  


Den vita chokladmoussen gjorde jag redan kvällen innan, då den den behöver stå kallt i minst tre timmar innan servering. Moussen blev otroligt god, men jag ska byta ut kiwisåsen till hallonsås nästa gång då kiwin blev lite för syrlig. Garnerades med chokladdoppade physalis och ett tunt chokladflan vid sidan av glaset.



Älsklingen som fyllde jämnt fick förutom en god middag även en bukett med trettio ljuvliga rosor. Grattis ännu en gång hjärtat. Hoppas du blev nöjd med din dag.



Jag älskar Dig!


Varje dag i ditt liv är unik, se till att ta vara på den!

Kommentarer
Postat av: Mita

Ser ju toppengott ut, kul att det blev så bra!

2010-09-28 @ 11:02:25
URL: http://rocotopeppers.bloggplatsen.se
Postat av: Marlene

Här sitter jag och äter en tallrik Start, och vill bara kräkas på livet när jag tittar på bilderna! :P

2010-09-28 @ 22:08:02
URL: http://marlenejansson.blogg.se/
Postat av: Emblem

Åh ser grymt gott ut :)

2010-09-29 @ 10:53:34
URL: http://emblems.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0