Dom kallar mig polis...

Vad man stoppar i sig på en dag påverkar dig mer än vad du tror. Humör, blodtryck och vikt är bara några faktorer som du enkelt kan påverka genom att göra små förändringar i din kosthållning. Jag har gjort det hyggligt enkelt för mig genom att ha en "ätardag" i veckan, där allt är tillåtet att mula in i fodergluggen. I veckorna försöker jag hålla nere framförallt kolhydraterna och sötsaker som godis eller chips är bannlysta. Jag är lite knäsvag för just godis, men även på ätardagen brukar det numera inte bli några större mängder.

Min kosthållning har smittat av sig en del på mina kollegor på jobbet. Med glimten i ögat kallar dom mig matpolisen. Märks tydligt när en matlåda nästan smygs in i kylskåpet, då innehåller den garanterat gårdagens pizzarester. Påsen med godis bakom kassan är ersatt med nötblandning, så ett visst inflytande har jag ändå haft.

-Är det här nyttigt? Vad ska jag äta idag?

Inte helt ovanliga frågor jag får på jobbet. Det märks att det finns en vilja och nyfikenhet att förbättra - kanske är det just viljan och motivationen som behöver en liten knuff. Kunskapen skaffar man sig på vägen och att läsa en innehållsdeklaration är inga större svårigheter.

En kollega på jobbet har antagligen större kunskap än mig både gällande träning och kost, men likt förbannat görs det många gånger tvärtom. Periodare som tränar stenhårt men uppnår inte önskat resultat just på grund av kosten. Nu kommer det dock hända grejer då frukostmackan idag var ersatt med Keso och banan. Bra jobbat!


Varje dag i ditt liv är unik, se till att ta vara på den!

Kommentarer
Postat av: - - ♥ T H A I P I N N E N ♥ - -

sv; tack så mkT!länkar dig lite senare:)

vi skulle kunna göra ett länkbyte isf om du vill?:)

2012-04-23 @ 11:58:10
URL: http://thaipinnen.se
Postat av: Lise

sv: tack så mycket! :D

2012-04-23 @ 12:21:44
URL: http://backdoorblues.blogg.se/
Postat av: Marlene

Hahaha! Kul inlägg tycker jag ;) Men jag har ju lyckats "slimma" till mig bara genom motion och bannlysa godis/läsk, som är mina svagheter. Med matlådan är jag inte lika noga ;) men du får gärna fortsätta med din Gestapo-post :-D

2012-04-23 @ 13:52:59
URL: http://marlenejansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0